Raziskovanje mednarodnega humanitarnega prava je mednarodni izobraževalni program, ki obsega pet tako imenovanih modulov; s svojimi vsebinami namenjenimi mladim od 13.- 18. let. Cilj programa Raziskovanje humanitarnega prava (RHP) ali poznanega pod angleško kratico EHL (Exploring Humanitarian Law) je mladim približati osnove mednarodnega humanitarnega prava; torej zvišati nivo znanja na področju zaščite življenja in človeškega dostojanstva.
Republika Slovenija se je k implementaciji projekta RHP zavezala s sprejemom odločitev tako na statutarnih sejah Mednarodnega gibanja Rdečega križa in Rdečega polmeseca, kakor tudi s članstvom v Evropski Uniji, saj je ena izmed prioritet le te tudi uvedba RHP v obstoječe šolske sisteme.
Projekt 'Raziskovanje humanitarnega prava' v Sloveniji poteka od leta 2003 v tesnem sodelovanju s šolskimi oblastmi in Mednarodnim odborom Rdečega križa.
Odgovornost za projekt nosi Ministrstvo za šolstvo in šport, kjer je imenovana tudi nacionalna koordinatorica projekta dr. Andreja Barle Lakota, direktorica Urada za razvoj šolstva, medtem ko je strokovna presoja tako ustreznosti samega projekta in gradiv zaupana Zavodu Republike Slovenije za šolstvo, z gospo Fani Čeh na čelu.
Zaradi dejstva, da je Mednarodni odbor Rdečega križa skrbnik Ženevskih konvencij in s tem tudi Mednarodnega humanitarnega prava, ima posledično Rdeči križ Slovenije strokovno vlogo pri poteku vpeljevanja projekta v slovenske šole.
Načrtovano je, da v letošnjem šolskem letu (2006/2007) izvedemo pilotni projekt na izbranih šolah (osnovne in srednje šole) in na podlagi izkušenj oblikujemo priporočilo Ministrstvu za šolstvo in šport za redno izvedbo izbranih učnih ur v obstoječem kurikulumu.
Izobraževalni paket, ki vsebuje metodološki vodič, priročnik in video kaseti, obsega 20 učnih ur. V Sloveniji smo se zaenkrat odločili za 9 obveznih učnih ur, ki predstavljajo osnovni model ali tako imenovano kratko verzijo in dodali še eno dodatno učno uro - otroci vojaki.
Naši učenci, vpeti v pilotni projekt, bodo tako v okviru 10 učnih ur tokom šolskega leta spoznali:
1. Dostojanstvo in priče
2. Humano dejanje in socialni pritiski
3. Dileme priče
4. Osnovna pravila Mednarodnega humanitarnega prava
5. Mednarodno humanitarno pravo in človekove pravice
6. Otroci vojaki
7. Kršitve Mednarodnega humanitarnega prava
8. Vojni zločini
9. Sankcioniranje vojnih zločinov
10. Humanitarna akcija
V projektu je poudarjena predvsem metodologija raziskovanja, kar pomeni, da učenci skupaj z učiteljem, ki je zgolj koordinator dela, raziskujejo zgoraj navedene pojme in teme, se pri tem poslužujejo različnih virov in informacij, predvsem pa se skušamo izogniti podajanju znanja ex-katedra.
Projekt, v katerega se je letos Slovenija tudi aktivno vključila, se uspešno izvaja že v več kot 90 državah sveta, saj je naša dolžnost vzgojiti mlade generacije, ki se bodo zavedale pomembnosti določil Mednarodnega humanitarnega prava in jih posledično tudi dosledno upoštevala ter spoštovala.
Včasih v nas prevladuje miselnost, da so vojne in njene grozote daleč od nas in se nas kot take ne tičejo, pa vendarle kadarkoli vključimo televizor ali odpremo dnevni časopis, hoteli ali ne, te postanejo del našega vsakdana in z njimi posledično Mednarodno humanitarno pravo.
Prvi seminar za učiteljice ter učitelje - izvajalce pilotnega projekta RHP
Prvi seminar, v organizaciji Zavoda Republike Slovenije za šolstvo in Rdečega križa Slovenije, je potekal v Mladinskem zdravilišču in letovišču Debeli rtič od 15. do 17. februarja 2007. V dveh dneh smo tako predelali prvih 5 učnih ur, katere bodo profesorice in profesorji osnovnih in srednjih šol do konca šolskega leta implementirali v okviru svojih predmetov; in sicer sociologije, geografije, zgodovine ter etike in državljanske vzgoje.
Udeleženci so v svojih evalvacijah izrazili navdušenje, da projekt s takšno vsebino prihaja v naše šolske sredine, prav tako pa so bili zadovoljni tudi s samo organizacijo in potekom seminarja.
Rdeči križ Slovenije se tudi ob tej priložnosti toplo zahvaljuje tako Ministrstvu za šolstvo in šport, Zavodu Republike Slovenije za šolstvo, vsem mednarodnim strokovnjakom ter domačim predavateljem in nenazadnje učiteljicam in učiteljem - udeležencem na seminarju, ki so za uspeh projekta pripravljeni trdno delati. Hvala vsem!